Cercar en aquest blog

diumenge, 24 de maig del 2015

TEMA 1: TIC I EDUCACIÓ PRIMÀRIA.

 1.       PUNT DE PARTIDA

-          LOE any 2006: per a millorar l’educació cal una major competència digital de docents i alumnes.
Iniciar-se en la utilització, per a l’aprenentatge, de les TIC i la comunicació desenvolupant un esperit crític davant missatges que reben i elaboren.
La transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes.

2.       DEFINICIÓ PLA TIC

-          Projecte del ministeri d’educació en col·laboració amb conselleries d’educació, per reforçar la integració de les TIC i  el coneixement dels centres educatius, forma part de la planificació curricular dels centres.
Saber fer el desenvolupament TIC amb els diferents tipus de tecnologies. Desenvolupar les diferents competències.
-          Objectiu Pla TIC: desenvolupament de la informació i competència digital i la integració de les TIC com a eina didàctica en els processos d’E/A. Encara que també contribueixen al desenvolupament de la resta de les competències bàsiques. Especialment en competències: aprendre a aprendre, comunicació lingüística i social i ciutadana.
(Exemple tablet: ensenyar al xiquet a utilitzar-la, no donar-li-la i deixar-lo)

3.       CARACTERÍSITIQUES PLA TIC

-          Contenir objectius clars. El centre ha de reflectir de forma explícita una visió de conjunt  de les seves expectatives, metes i objectius pel que fa a les TIC, a curt, mitjà i llarg termini.
-          Estar contextualitzat. Ha de tenir en compte les característiques del context TIC del centre. S’ha de conèixer l’ús que es fa de les TIC en el centre. Hem de tenir en compte quin tipus de dificultats i quin tipus d’elements hi ha en l’aula. (per exemple: fer activitat via twitter però el 50% de la classe no té twitter, això és difícil de realitzar.)
-          Ser viable i flexible. La formulació dels objectius haurà de concretar-se amb especificació de temps, estratègies, responsables i indicadors d’avaluació
-          Estar consensuat. Ha de perseguir-se l’adopció del pla per part de tots els membres de la capacitat educativa
-          Estar organitzat. La diversitat d’aspectes que caldrà contemplar en el pla TIC haurà d’estar coordinat per equips o comissions destinades a tal fi.

4.       ELEMENTSS DEL PLA TIC

       Objectius generals del pla. Es plantegessin expectatives o metes TIC pel que fa als següents  àmbits.
-          Referits a la comunitat educativa (tamagochi passar llista)
-          Referits a la formació del professorat
-          Referits a la gestió del centre
-          Referits a la gestió de recursos

·         Contextualització del Pla TIC. Referències als senyals d’identitat del context que influeixen en la integració de les TIC en el centre
-          Característiques socials, econòmiques i culturals de famílies i alumnat (professor no pot exigir coses que no siguen realistes, per exemple tots no poden tindre una tablet o un ordenador portàtil determinat)p
-          Trajectòria del centre pel que fa a l’ús de les TIC
-          Existència
-          De projectes d’innovació relacionats amb TIC
-          Característiques del professorat
-          Descripció general dels recursos disponibles

·         Estratègies per  a l’elaboració, la coordinació i la difusió del centre. Es proposa la creació d’un equip o comissió de coordinació TIC del centre. Les seues funcions seran les de presentar i planificar tares i activitats del pla TIC. Les tasques podran ser:

-          Tasques d’elaboració, difusió i revisió del pla TIC
-          Tasques organitzatives
-          Tasques dinamitzadores
-          Altre tipus de tasques

·         Organització de les infraestructures recursos disponibles

-          Fer inventari dels recursos tecnològics disponibles
-          Organitzar la zona compartida de la xarxa Medusa
-          Determinar el regim d’us d’espais i recursos

·         Tractament de la Informació i competència digital a la programació d’aula. Les programacions de les diferents àrees contindran el treball corresponent a la competència tractament de la informació i competència digital.
(Per tant, parlarem de la capacitat de que l’alumne puga emprar les TIC des de primària fins la Universitat. És l’activitat per a cercar la informació, processar-la i transforma-la en coneixements.)

5.       TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIA DIGITAL.

·         Que es aquesta competència?
Habilitats per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en  coneixement , inclou aspectes com
-          L’accés i selecció de la informació fins a l’ús i la transmissió d’aquesta en diferents suports, incloent la utilització TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se
·         Quina finalitat té?  
Son un extraordinari instrument d’aprenentatge que destaca per tres opcions bàsiques.
-          Aprendre “sobre” les TIC suposa alfabetitzar a l’alumnat en el seu ús.
-          Aprendre “de les” TIC, implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-la de forma crítica
-          Aprendre “amb” les TIC significa saber utilitzar-les com potent eina d’organitzar la informació, processar-les i orientar-la per aconseguir les nostres metes. Aprendre.

 6.       CONEIXEMENTS, DESTRESES I ACTITUDS DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL.
·         Coneixements
-          Comprensió de la naturalesa i manera d’operar dels sistemes tecnològics
-          Coneixement dels canvis actuals en les TIC i l’efecte que aquests tenen en el mon personal, laboral i social
-          Coneixement de les característiques essencials del processament de la informació; les utilitats fonament
·         Destreses
-          Anar afegint  coses al bloc, la part  més pràctica. Saber que si nosaltres desconnectem cert cable, desconnectem internet.
·         Actituds
-          Forma d’actuar de cada persona davant les TIC
-          Ús responsable de les TIC

-          Una actitud positiva, critica i responsable sobre els continguts i sobre l’ús dels mitjans digitals, tant a nivell individual com social, respecte a les normes de conducta i a la manera de procedir amb els mitjans electrònics. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada