1. PUNT DE PARTIDA
-
LOE any 2006: per a millorar
l’educació cal una major competència digital de docents i alumnes.
Iniciar-se en la utilització, per a
l’aprenentatge, de les TIC i la comunicació desenvolupant un esperit crític
davant missatges que reben i elaboren.
La transversalitat de les TIC està present en
totes les àrees curriculars comunes.
2. DEFINICIÓ PLA TIC
-
Projecte del ministeri d’educació
en col·laboració amb conselleries d’educació, per reforçar la integració de les
TIC i el coneixement dels centres
educatius, forma part de la planificació curricular dels centres.
Saber fer el desenvolupament TIC amb els
diferents tipus de tecnologies. Desenvolupar les diferents competències.
-
Objectiu Pla TIC: desenvolupament
de la informació i competència digital i la integració de les TIC com a eina
didàctica en els processos d’E/A. Encara que també contribueixen al
desenvolupament de la resta de les competències bàsiques. Especialment en
competències: aprendre a aprendre, comunicació lingüística i social i
ciutadana.
(Exemple tablet: ensenyar al xiquet a
utilitzar-la, no donar-li-la i deixar-lo)
3. CARACTERÍSITIQUES PLA TIC
-
Contenir objectius clars. El centre ha de
reflectir de forma explícita una visió de conjunt de les seves expectatives, metes i objectius
pel que fa a les TIC, a curt, mitjà i llarg termini.
-
Estar contextualitzat. Ha de tenir en compte
les característiques del context TIC del centre. S’ha de conèixer l’ús que es
fa de les TIC en el centre. Hem de tenir en compte quin tipus de dificultats i
quin tipus d’elements hi ha en l’aula. (per exemple: fer activitat via twitter
però el 50% de la classe no té twitter, això és difícil de realitzar.)
-
Ser viable i flexible. La formulació dels
objectius haurà de concretar-se amb especificació de temps, estratègies,
responsables i indicadors d’avaluació
-
Estar consensuat. Ha de perseguir-se l’adopció
del pla per part de tots els membres de la capacitat educativa
-
Estar organitzat. La diversitat d’aspectes que
caldrà contemplar en el pla TIC haurà d’estar coordinat per equips o comissions
destinades a tal fi.
4. ELEMENTSS DEL PLA TIC
Objectius generals del pla. Es plantegessin
expectatives o metes TIC pel que fa als següents àmbits.
-
Referits a la comunitat educativa
(tamagochi passar llista)
-
Referits a la formació del
professorat
-
Referits a la gestió del centre
-
Referits a la gestió de recursos
·
Contextualització del Pla TIC. Referències als
senyals d’identitat del context que influeixen en la integració de les TIC en
el centre
-
Característiques socials,
econòmiques i culturals de famílies i alumnat (professor no pot exigir coses
que no siguen realistes, per exemple tots no poden tindre una tablet o un
ordenador portàtil determinat)p
-
Trajectòria del centre pel que fa
a l’ús de les TIC
-
Existència
-
De projectes d’innovació
relacionats amb TIC
-
Característiques del professorat
-
Descripció general dels recursos
disponibles
·
Estratègies per a l’elaboració,
la coordinació i la difusió del centre. Es proposa la creació d’un equip o
comissió de coordinació TIC del centre. Les seues funcions seran les de
presentar i planificar tares i activitats del pla TIC. Les tasques podran ser:
-
Tasques d’elaboració, difusió i
revisió del pla TIC
-
Tasques organitzatives
-
Tasques dinamitzadores
-
Altre tipus de tasques
·
Organització de les infraestructures recursos disponibles
-
Fer inventari dels recursos
tecnològics disponibles
-
Organitzar la zona compartida de
la xarxa Medusa
-
Determinar el regim d’us d’espais
i recursos
·
Tractament de la Informació i competència digital a la programació
d’aula. Les programacions de les diferents àrees
contindran el treball corresponent a la competència tractament de la informació
i competència digital.
(Per
tant, parlarem de la capacitat de que l’alumne puga emprar les TIC des de
primària fins la Universitat. És l’activitat per a cercar la informació,
processar-la i transforma-la en coneixements.)
5. TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIA DIGITAL.
·
Que es aquesta competència?
Habilitats
per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la
en coneixement , inclou aspectes com
-
L’accés i selecció de la
informació fins a l’ús i la transmissió d’aquesta en diferents suports,
incloent la utilització TIC i la comunicació com un element essencial per a
informar-se i comunicar-se
·
Quina finalitat té?
Son
un extraordinari instrument d’aprenentatge que destaca per tres opcions bàsiques.
-
Aprendre “sobre” les TIC suposa
alfabetitzar a l’alumnat en el seu ús.
-
Aprendre “de les” TIC, implica
saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-la de forma
crítica
-
Aprendre “amb” les TIC significa
saber utilitzar-les com potent eina d’organitzar la informació, processar-les i
orientar-la per aconseguir les nostres metes. Aprendre.
6. CONEIXEMENTS, DESTRESES I ACTITUDS DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL.
·
Coneixements
-
Comprensió de la naturalesa i
manera d’operar dels sistemes tecnològics
-
Coneixement dels canvis actuals en
les TIC i l’efecte que aquests tenen en el mon personal, laboral i social
-
Coneixement de les
característiques essencials del processament de la informació; les utilitats
fonament
·
Destreses
-
Anar afegint coses al bloc, la part més pràctica. Saber que si nosaltres
desconnectem cert cable, desconnectem internet.
·
Actituds
-
Forma d’actuar de cada persona
davant les TIC
-
Ús responsable de les TIC
-
Una actitud positiva, critica i
responsable sobre els continguts i sobre l’ús dels mitjans digitals, tant a
nivell individual com social, respecte a les normes de conducta i a la manera
de procedir amb els mitjans electrònics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada